Wednesday 10 July 2013

~~ 1st day puasa ~~

Sepanjang 4 kali sambut ramadan as husband n wife ni.. Baru bape kali je aku masak sahur or berbuka hihihi
Mana x nye taon 2009 puasa aku sakit sebulan
Taon 2010 hr ke 6 puasa aku bersalin la plak
Taon 2011 Mama plak dok skali so Mama yg tlg smua heh
Taon 2012 lg skali 2nd day puasa bersalin lagi ehehe
Tp yg ampehnya asal turn raya ngan family aku je kne berpantang eiii 
Tak feel la raya! Heh
So ni taon 2013 kira 1st time la aku kne sediakan smuanya smpai abis Ramadan
Terpk pk jgk la nk msk apa..

1st day puasa just beli je kat bazar
Kat umah xde stok bahan mentah
Ktorg beli nasik beriani, murtabak n roti jala
Tp murtabak je sedap.. Kecewa btul

Nasi Beriani yg manis

Then tuk zidane belikan roti bom, bihun n fishball
Main je lebih dr makan huh..
Since aku dh sebulan dh puasa ganti so xde la heran sgt g bazar heh
Taon ni puasa direct 2 bulan hahaha
Sapa soh hujung2 br nk ganti
Berat badan pun turun 4kg hihi

Muka seronok leh mkn heh.. Oh sila abaikan kesepahan di belakang eh.. Tgh packing brg nk pindah

Hubby plak rambang mata g bazar hahaha
Kejap nk tgk itu kejap nk tgk ini
Siap plan nk makan pe esoknya hahahha
Maknanya xyah masak la eh? Yes yes yes! Heh
Lgpun tgh bz kat umah packing2 nk pindah

Malam plak kuar beli stok bahan basah tuk sahur
1st day sahur tu aku keje mlm..
Sorang2 je la hubby bersahur ciannnn
2nd sahur masak simple n cepat
Just masak ikan siakap masak steam
Malam tu masak nasik siap2 lewat mlm n sediakan bahan siap2
Nanti senang bgn just campak2 je
Kalo bgn terlewat pun atleast nasi dh ada


Potong smua siap2 masuk tupperware then masuk fridge
Tomato plak xde.. Ingtkan ada stok lg..
Hentam je la heh..


Ikan pun dh basuh siap2 n perap ngan limau
Masuk lam freezer dlu then dh nk tido br kuarkan letak kat chiller
So pg tu bgn 4.15.. Elok turun Zikry plak menangis
2 3 kali gak la aku naik turun tangga adehh
Then masak pkl 4.30 lam 15 20 min dh siap
Kemas2 dlu pe yg patut br gerak hubby mkn..
Masa bujang dlu just bgn minum horlicks je.. Mls aku nk makan pepagi buta

  
See campak je masuk smua.. Xyah tumis pun xpe
Pastu tutup ngan tudung then bape minit alihkan ikan
Perasakan la ngan garam.. Rasa masam2 dia.. tambah sos tiram sikit.. then siap.. No msg ok!



Tadaaa.. Dh leh mkn.. Kurma jgn lupa..
Hurm sok sahur nk masak pe eh?
Bukak puasa nk beli ke nk masak?
I is bz... Pffttt

2 comments:

  1. i lg best berbuka beli sahur pon beli ahahha cuci tgn jew kahkah

    ReplyDelete
  2. Hahahaha i is jeles laaaaaaa... Hahaha bestnye sahur pun beli.. Ni mamai mamai bgn masak.. Uhuk.. Tp time keje xdpt la.. Dh la keje 12 jam.. Nk mengelat jgk heh

    ReplyDelete