Sunday 7 July 2013

~~ oriental buffalo wing ~~




Sbenarnya buffalo wing ni 1st time aku buat hahahaha
Dh lama dh usha resepi ni tp x berkesempatan nk buat
Kebetulan ada potluck dpt gak la buat
Nasib la menjadi.. Aku pun just rs ms nk masak tu.. 
Just calit rs sos tu je hihi
Ms potluck tu pun seketul pun aku x amik rs
Aku ni kalo de potluck mmg jenis x sentuh apa yg aku masak
Tak terbukak tekak nk mkn mskkan sendiri
Excited nk mkn air tgn org lain hihihi
So bila ada yg ckp rs mcm itu ini aku just senyum je la 
Sbb aku sendiri pun tatau rs mcm mn hahaha
Korang yg 1st mkn dr aku heh
Dh nk blk br aku amik seketul tuk bg kat encik azim mkn heh
Ada akak tu dia ckp mcm wing pizza hut..
alaaaa aku nk wat mcm chillis.. dia ckp pizza la plak..
turun standard mcm ni.. muahahahha
Ok tamau ckp bnyk.. Jom terjah resepi

Resepi ni actually aku amik kat blog Delima Zamrud
So korang leh tgk kat sana
Ni apa yg aku dh tmbah2

Bahan2

1/2kg - 1kg wing (belah dua)
1/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
1/4 cawan tepung beras
1/2 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil biji bijan
1-2 bj telur (ikut smpai tepung boleh bersalut dgn ayam)
Garam dan lada hitam to taste

- campurkan smua bahan then salutkan pd ayam
- goreng deep fry


Dh siap goreng

kalau ikut dekat delima zamrud tu dia goreng dlu 5 min then kuarkan jap then goreng blk smpai masak
Aku pun bt mcm tu gak n boleh difrozenkan lps grg 5 min tu je

Bahan2 sos

4 sudu besar butter
4 sudu besar hot sos (aku guna extra hot sos nandos)
9 sudu besar bbq sos (aku guna heinz)
7 sudu kecil gula

Masukkan butter dlm pan masak smpai cair
Kemudian masukkan hot sos. Kacau rata
Kemudian masukkan bbq sos dan kacau rata lagi
Last sekali gula.
Masak smpai agak pekat sikit
Kemudian masukkan ayam dlm bekas dan tuang sos. Tutup bekas then goncang2kan.

Boleh adjust ikut rasa samada nk tambahkan hot sos or bbq
Aku tambah2 jgk td smpai dpt rasa best kat tekak aku ni



Ni sos yg aku guna
Extra hot sos nandos tu dh mmg ada kat umah
So guna je la pe yg ada
Sapa x tahan pedas beli hot sos je to xde la pedas sgt pun extra hot sos tu
Then aku just beli readymade blue cheese dressing tuk cicah dgn ayam tu
Ingt nk buat sendiri tp x jmpa plak blue cheese
Nasib la gak beli yg siap punya sbb pagi tu kelam kabut ngan bdk2
Time tu la dorang nk bgn awal pun
Neway selamat mencoba
Must try ok! Pasti teringt ingt hihi

ehh lupa plak.. sapa yg nk bt homemade blue cheese dressing leh try kat bawah ni
dr Paty's Kitchen so aku kopipes je la eh


For homemade Blue Cheese dressing:
1 cup mayonnaise
2 tablespoons finely chopped onion
1 tablespoon finely chopped garlic
1/3 cup chopped fresh parsley
1/2 cup sour cream
1 tablespoon fresh lemon juice
1 tablespoon white vinegar
1/4 cup blue cheese, crumbled
Salt & pepper, to taste
How to make the Blue Cheese dressing:
In a small bowl, add all the ingredients together. Gently stir together until well mixed. At this point you can put cover and put the bowl in the refrigerator until the wings are ready. If you like to serve your wings with cold blue cheese dressing, make ahead of time and chill.
If you want to get fancy, spread the wings and celery out on a platter with the bowl of blue cheese dressing in the center.
Ok Daaaaa

1 comment:

  1. nnt letak label resepi plss... sng nk cari. hihii. tak sabar nk cuba

    ReplyDelete